Media

Intervjuer, artiklar och annat av, om och med mig


DEBATTARTIKEL I TIDNINGEN VI LÄRARE 30 NOVEMBER 2023

“Hur kommer då framtidens skola se ut? Det är lätt att förfasas och se ett klassrum fyllt av elever som sitter fastnålade vid sina AI dopade skärmar. Kommer det ens att behövas klassrum? Och lärare? Man kan redan nu höra skolbolagen ropa ut sina eufemismer.

Bland alla högtflygande visioner och djupdykande dystopier är en sak säker: Oavsett vad du tycker om generativ AI kommer du att behöva anpassa din undervisning utifrån dess existens. I korthet: Förutsätt att allt du inte kan övervaka är skapat av generativ AI. 

 

Intressant nog behöver det här faktiskt inte vara någonting negativt. Speciellt inte för oss inom folkbildningen.”



INTERVJU: SKOLPORTEN #5 2022

Ett kort porträtt i Skolporten 5/2022.

“En del av problemet är att den [digitaliseringen] genomförts uppifrån utan att man frågat sig vilket pedagogiskt syfte den fyller”


RECENSION: SKOLLEDARNA 4/22

“Detta är en mycket läsvärd och viktig bok där författaren sätter fingret på många frågor, som borde mana till eftertanke hos beslutsfattare på alla plan, nationellt och lokalt.” Läs hela recensionen här.


PODD: LÄRA FRÅN LÄRDA 291

Var återigen med i Sveriges största podcast om facklitteratur, Lära från lärda. Lyssna här!


DEBATTARTIKEL I SKOLVÄRLDEN 4/7 2022

Mitt inlägg till debatten kring barn och skärmar och digitaliseringen av förskolan. Som jag skriver i ingressen: "Forskningen om små barn och skärmar må vara relativt ung och just därför osäker. Problematiken med att digitalisera skolan är det dock inte."

Läs artikeln här.



INTERVJU I GRUNDSKOLLÄRAREN 10/6 - 2022

Blev intervjuad av Lärarförbundets tidning Grundskolläraren i början av sommaren. Läs här.


BOK: OSTÖRT I SKOLAN (Gothia kompetens, 2022)

Sverige har varit världsledande på att fylla klassrummen i skolan med uppkopplade skärmar. Det har inte förbättrat resultaten. Snarare tvärtom. Multitasking och distraktioner har blivit elevernas normaltillstånd. Den digitala tekniken ger skolan enorma möjligheter, men som den används idag motverkas en av hörnstenarna i elevernas lärande: förmågan att kunna arbeta och tänka ostört.

Läs mer.


joakim.sveland-fredrik.hillerborg-1000.jpg

PODD: LÄRA FRÅN LÄRDA

Maj 2021 var jag med i Sveriges största podd om fackböcker - Lära från Lärda - och samtalade om min och Elias Granaths bok “Drömmen om det digitala”.

Lyssna här!


infographic-5160786_1280.png

ÄR DET HÄR FRAMTIDENS SKOLA?

Debattartikel om distansundervisningens baksidor. Publicerad i tidningen folkhögskolan maj 2021.

“Distans- och fjärrundervisningen möjliggjorde fortsatt skola och blev en välbehövlig Crash Course i teknikanvändning för både lärare och deltagare. Frågan är om vi samtidigt ser konturerna av framtidens folkhögskola? skriver Joakim Sveland i ett debattinlägg.”


PDFtoJPG.me-1.jpg

BOK: DRÖMMEN OM DET DIGITALA (NA Förlag 2021)

Digitaliseringen skulle öppna upp världen för eleverna. En ny skola skulle skapas. Men blev resultatet det alla hoppades på?

Skriven tillsammans med Elias Granath.

Beställ här!


Skärmavbild 2021-10-06 kl. 09.27.08.png

“SKA VI TALA OM UNGAS LÄS- OCH SKRIVFÖRMÅGA MÅSTE VI TALA OM INTERNET”

Debattartikel september 2020 i Skolvärlden om hur internet förändrar vår läs- och skrivförmåga.

"Det handlar inte om en förtappad ungdom. Det handlar om att den genomdigitaliserade generationen lärt sig läsa och skriva i enlighet med internets princip: snabbt och impulsivt, snarare än långsamt och reflekterande. The medium är trots allt the message."


Skärmavbild 2021-10-06 kl. 09.54.18.png

INTERVJU P4 SÖRMLAND

Intervju av P4 Sörmland efter föreläsningen på KETT i Katrineholm.

Du kan lyssna på intervjun (spola fram cirka 8 minuter) här: http://p4dela.sverigesradio.se/?id=15276


Skärmavbild 2021-10-06 kl. 09.38.58.png

MOBILFRITT!

Intervju i tidningen fönstret, 2/2019.

Finns det inga fördelar med mobiltelefoner?
– En digital värld har sina fördelar och främjar vissa kompetenser och beteenden. Men vi måste vara medvetna om när vi bör vända oss till en fysisk “vanlig” värld och till en digital värld och forma pedagogiska situationer utifrån det.”


Skärmavbild 2021-10-06 kl. 09.39.10.png

“DIGITALA VERKTYG SKAPAR STRESS OCH STÖR INLÄRNINGEN”

Intervjua i Tidskriften folkhögskolan (nr 6/2018) om digitalisering och lärande. Går att läsa digitalt här.

"Idag är våra hjärnor mer upptagna än någonsin tidigare, med sms, mejl, sociala medier. Bildning kräver att vi är koncentrerade och fokuserade. Allt som tar bort fokus försämrar den förmågan."